Programul de formare continuă ”PEDAGOGIE DIGITALĂ ÎN EDUCAȚIE-PRODIGY” se va derula în cadrul proiectului Pro digitalizare in educație – PRODIGY, program finanțat prin Investiția 8, Program de formare la locul de muncă pentru personalul didactic/Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației/Componenta 15 – Educație/Pilonul VI – Politici pentru noua generație din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Programul de formare în pedagogie digitală va fi acreditat, planificat și organizat în conformitate cu OME nr. 4224/06.07.2022 – ”Metodologia-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și de acumulare a creditelor profesionale transferabile”.
Programul de formare este dezvoltat în domeniul pedagogiei digitale în conformitate cu cadrul european pentru competențele digitale ale cadrelor didactice (DigCompEdu) și cu standardele de competențe digitale recunoscute la nivel internațional, cu integrarea componentelor specifice:
Structura sumară a cursurilor
Modulul I
Modulul I. Rolul competențelor digitale ale cadrelor didactice (DigCompEdu 1)
1.1. Noi competențe ale profesorului – cadrul DigCompEdu;
1.2. Cursuri online și platforme pentru dezvoltare profesională continuă;
1.3. Dezvoltare instituțională. Comunicare organizațională și colaborare profesională;
1.4. Aspecte etice, limite și provocări ale utilizării tehnologiilor digitale în educație;
1.5. Aspecte legate de siguranța și protecția datelor.
Modulul II
Modulul II. Resurse educaționale digitale (DigCompEdu 2)
2.1. Resurse și practici educaționale deschise;
2.2. Biblioteci cu resurse educaționale digitale. Selectarea RED;
2.3. Crearea resurselor digitale;
2.4. Reutilizarea resurselor educaționale;
2.5. Utilizarea responsabilă a resurselor digitale.
Modulul III
Modulul III. Predare, învățare și evaluare cu tehnologii digitale (DigCompEdu 3 și 4)
3.1. Integrarea instrumentelor online și resurselor în format digital în activități didactice;
3.2. Predarea cu tehnologii digitale. Suporturi vizuale. Predarea „interactivă”, predarea la distanță;
3.3. Învățarea cu tehnologii digitale. Învățare prin colaborare. Învățare autoreglată;
3.4. Evaluarea cu tehnologii digitale. Learning analytics. Feedback și planificare;
3.5. Comunicarea și colaborarea online, prin utilizarea platformelor și instrumentelor de comunicare digitale.
Modulul IV
Modulul IV. Tehnologii digitale în educație – privire de ansamblu (DigCompEdu 6)
4.1. Introducere în instrumentele și tehnologiile digitale de bază pentru educație;
4.2. Rolul tehnologiilor în parcursul profesional, social, cultural și în viața personală;
4.3. Competența digitală a elevilor - domeniu de competențe-cheie. Reușita școlară și reușita profesională;
4.4. Competențele digitale – cadrul DigComp;
4.5. Dezvoltarea competențelor digitale prin întregul curriculum;
4.6. Cetățenia digitală - alfabetizare digitală, gândire critică, responsabilitate.
Modulul V
Modulul V. Potențialul tehnologiilor pentru învățare activă (DigCompEdu 5)
5.1. Abordări/orientări didactice actuale. Implicarea activă a elevilor. Rolul tehnologiilor în susținerea atenției, motivației și în dezvoltarea gândirii, imaginației;
5.2. Modele de clase/grupe și maniere de lucru;
5.3. Exemple de activități de învățare în sistem blended-learning;
5.4. Accesibilitate și incluziune. Diferențiere și personalizare;
5.5. Monitorizarea progresului elevilor prin intermediul instrumentelor/datelor digitale.
Modulul VI
Modulul VI. Pedagogia digitală și provocările viitorului apropiat (DigCompEdu 1 și 6)
6.1. Noi tipuri de parcursuri de învățare (clasa inversată, blended learning, mixed reality/AR/VR). Proiectare curriculară pentru educația digitală;
6.2. Inteligența artificială și schimbări în curriculum;
6.3. Experiențe didactice noi și practici reflexive;
6.4. Competențe pedagogice și roluri ale profesorului într-o societate digitalizată;
6.5. Gestionarea resurselor de învățare online.